De ‘Halt auf Verlangen’-baan was ooit opgesteld in Rotterdam onder de vlag van Vereniging Spoorgroep Zwitserland (VSZ). Door omstandigheden moest de club(ruimte) eind 2017 verlaten worden. Na wat omzwervingen en een tijdje ook als los project in Loods11 te hebben gestaan, moet ook hier weer verschoven worden. Doordat er een nieuwe gebruiker bij kwam, moet ook de baan weer wijken, gelukkig kan de baan naar de ruimte van Baroniespoor verplaatst worden en zo is deze baan nu onderdeel van Baroniespoor geworden.
De ‘Halt auf Verlangen’-baan is nu de 9e baan in rij, die in januari 2021 aan MSV Baroniespoor is toegevoegd.
Het tracé van de ‘Halt auf Verlangen’-baan ligt buiten onze landsgrenzen en is gebaseerd op een smalspoortraject tussen Davos en Filisur, wat te vinden is in Graubünden, Zwitserland. De baan is daarom dan ook geheel uitgevoerd in smalspoor en wel in schaal H0m.
Het stationnetje ‘Wiesen’ is bij het ontwerp van deze baan het uitgangspunt geweest, dat ook in werkelijkheid op een idyllische plek verscholen ligt in een diep dal nabij het ‘Wiesener viaduct’. Dit viaduct in H0 is een pronkstuk van deze baan.

Wiesener viaduct in HO
Aanvankelijk was het tracé omvangrijker met als extra speerpunt het station Visp (Wallis, Zwitserland). Gezien de huidige ruimte is dat helaas niet meer inzetbaar. Door dat dit deel niet meer geplaatst kon worden, zijn er nu ook aanpassingen nodig om het tracé weer een ‘Kop’ en een ‘Staart’ te geven.
Om dat te bereiken, is inmiddels een ontwerptekening gemaakt die betrekking heeft op situatie ‘Kop’. Hierin zal een rangeerterrein en een bescheiden tandradhelling worden opgenomen.

Railplan Radsúr + PlatzTouring
Inmiddels wordt hier druk aan gewerkt en begint ook dit deel al vorm aan te nemen.
Voor situatie ‘Staart’ zijn er al wel plannen, maar die zijn nog niet actueel. Beide situaties zijn de alternatieven om de ‘Halt auf Verlangen’-baan weer een afgerond geheel te geven.
Tijdens de West-Brabantse Modelspoordagen in oktober 2021 is deze baan ook tentoongesteld.
Waarbij naast de gehele baan zelf ook het Wiesener Viaduct veel belangstelling trok en bewondering oogstte.