Halt auf Verlangen baan

“Halt auf Verlangen” betekent niets anders dan “Stop op verzoek”.
Dit is een niet ongebruikelijke mogelijkheid om op de kleinere stations aan meestal smalspoor trajecten, aan te geven dat je wil in- of uitstappen. Wil je instappen, dan ga je op het perron staan en geef je een sein dat je mee wilt.
In de trein kan je aan de conducteur vertellen dat je bij een bepaald stationnetje weer wil uitstappen, deze informeert dan de machinist dat daar dan op verzoek gestopt dient te worden.

De ‘Halt auf Verlangen’-baan was ooit opgesteld in Rotterdam onder de vlag van “Vereniging Spoorgroep Zwitserland (VSZ)”. Door omstandigheden moest de club(ruimte) eind 2017 verlaten worden. Na wat omzwervingen en een tijdje ook als los project in Loods 11 te hebben gestaan, moest ook daar weer geschoven worden. Omdat er een nieuwe gebruiker in Loods 11 bij kwam, moet de baan weer wijken, gelukkig kon de baan naar de ruimte van Baroniespoor verplaatst worden en zo is deze baan dan onderdeel van Baroniespoor geworden.
De ‘Halt auf Verlangen’-baan is sinds januari 2021 de 9e baan in rij bij Baroniespoor.
Het tracé dat met de de ‘Halt auf Verlangen’-baan uitgebeeld wordt, ligt buiten onze landsgrenzen en is gebaseerd op een smalspoor-traject tussen Davos en Filisur, dat te vinden is in Graubünden, Zwitserland. De baan is daarom dan ook geheel uitgevoerd in smalspoor en wel in schaal H0m.
Het stationnetje ‘Wiesen’ met het imposante Wiesener Viadukt is bij het ontwerp van deze baan het uitgangspunt geweest, dat ook in werkelijkheid op een idyllische plek verscholen ligt in een diep dal. Dit viaduct op zich maar ook de gehele stationsomgeving in H0 is het pronkstuk van deze baan.

Wiesener viaduct in HO

Aanvankelijk was de planning van het geheel omvangrijker met ook een aansluiting op normaalspoor H0. Gezien de ruimte, die beschikbaar is, is dat niet mogelijk. Doordat dit niet door kon gaan, is er voor gekozen om aan de ene zijde van de baan een tandradbaan te maken en een rangeerterrein en aan de andere zijde opstelsporen met een dwarstraverse.

Tijdens de West Brabantse Modelspoordagen in 2021 in de KSE in Etten-Leur trok deze baan veel bewondering, zeker wat gedetailleerdheid.

Helaas door het vertrek van de “hoofdbouwers” medio 2023 heeft de bouw van de baan enige tijd stilgelegen. Begin 2024 is echter besloten om met de ontwikkeling van deze baan verder te gaan. Tevens om het geheel binnen het concept van Baroniespoor te laten verlopen en te kunnen digitaliseren met Dinamo, is men begonnen met het aanpassen van de bedrading, zodat zowel digitaal als analoog op deze baan gereden kan worden. Voor de aansturing wordt gekeken of Rocrail te gebruiken is, dit in afwijking met de andere banen waar hiervoor Koploper gebruikt wordt.
Ook wordt gekeken naar het automatiseren met microprocessoren (Arduino) van secundaire processen zoals het bewegen van de spoorbomen met een complete knipperlichtinstallatie inclusief de geluidssignalen.

spoorovergang bij station Wiesen