Koploper

Digitale besturingssystemen zijn er tegenwoordig te kust en te keur. Ze kunnen allemaal een “oneindig” aantal locs besturen, wissels omzetten etc.. Ingewikkeld is het op zich niet. Dit wordt het pas, als je meerdere treinen op je baan willen laten rijden. Hoe houd je dat dan nog bij?
De betere digitale systemen kunnen ook via een computer worden bestuurd. Maar dan heb je wel een pc of laptop en software nodig om dat te verwezenlijken.
Nederlandstalig zijn er 2 pakketten op de markt. Vanouds is dat “Koploper” van PaHasoft en inmiddels is er nu ook al een tijdje een 2e Nederlands pakket, “iTrain” van Berros.eu. Beide pakketten werken uitstekend.
Het eerste verschil tussen beide is de prijs. Hoewel Koploper gratis is en iTrain kost, afhankelijk van de uitvoering ongeveer 100 tot 300 euro. Een ander verschil is dat aan Koploper geen nieuwe functionaliteiten meer worden toegevoegd, terwijl iTrain dat nog wel doet. Koploper, maar ook iTrain, kennen al zoveel functionaliteiten dat dit geen bezwaar hoeft te zijn. Omdat iTrain veel later met de ontwikkeling is gestart dan Koploper, zien de schermen van de eerst genoemde er veel “gelikter” uit. Koploper kan ook alleen maar onder Windows versies 98 of hoger draaien, terwijl iTrai ook op andere besturingssytemen draait zoals Mac-OS en Linux.  Het grote verschil tussen deze twee pakketten is eigenlijk de insteek die is gevolgd bij de opzet ervan.
-Koploper kan volledig automatisch treinverkeer verzorgen, waarbij het steeds nieuwe routes verzint op trajecten waar dat mogelijk is.
-iTrain is meer gericht om routinezaken automatisch op te lossen, maar geeft de gebruiker de vrijheid om zelf te bepalen waar een trein heen gaat.

De software geeft aan het besturingssysteem opdrachten om treinen te laten rijden, te stoppen, wissels in de juiste stand te zetten enzovoorts.  Het systeem geeft op haar beurt weer terugmelding aan de software. Dat is in ieder geval een melding dat een bezetmelder is bereikt, maar ook als er iets niet goed is gegaan. Dat is bijvoorbeeld het geval, als een trein niet is vertrokken, of te lang onderweg is.

Bij Baroniespoor proberen we zoveel mogelijk leden te leren  omgaan met Koploper. Daarom heeft onze Koploper-/Dinamospecialist, Arie van Duijn, workshops verzorgd. De daarbij gebruikte presentatie is als geheugensteuntje beschikbaar gesteld voor de website.

Deel 1:  gaat over het principe van bloksturing als voorwaarde voor het automatisch kunnen rijden
Deel 2:  gaat over Koploper als verkeersregelaar op het spoor en JIJ als de baas op het spoor.
Deel 3:  gaat over de kennismaking met Koploper en wat we in de schermen zien.
Deel 4a: Aan de slag met Koploper. Opdelen in blokken, rijrichtingen bepalen, wissels nummeren etc.
Deel 4b: Verdere uitwerking, instellen van Koploper en Dinamo als besturingssysteem.
Deel 5:  Is de uitdaging voor diegenen die meer willen met Koploper en onze Z-baan!
Deel 6:  Voor de Op-Koplopers hier nog wat uitleg over het opnemen van seintjes!

De files openen in een apart scherm. Je kunt ze daarna op je eigen pc opslaan.

Klik op “Koploper” als je “Koploper” wilt downloaden.

Wil je meer details weten of heb je specifieke Koplopervragen, dan kun je eens kijken op het “Koploperforum”.