Op zaterdag 29 en zondag 30 maart 2014 deden wij mee aan de Landelijke Modelspoordagen

in Activiteitencentrum "Het Turfschip", Schipperstraat 2 in Etten-Leur.

Wat was daar zoal te zien?

Clubbanen

Bredabaan.  Slechts een klein deel  (bijna 5 meter) van deze twaalf meter lange baan was te zien. Op het getoonde baandeel is het station van Breda nagebouwd, zoals dat er rond 1930 moet hebben uitgezien. Niet alleen het stationsgebouw is op schaal 1:87 precies nagebouwd, maar ook de goederenloods, de seinhuizen en locomotieven- en rijtuigenloodsen. Die waren allemaal te zien. Bovendien bouwen we aan de huizen die tegenover het station stonden. We gebruiken daarvoor de oorspronkelijke bouwtekeningen en fotomateriaal uit archieven. Voor een deel zijn die panden al klaar zodat je ook die kon  bewonderen. Hoewel de baan nog lang niet af is kreeg je al wel een goede indruk van wat het uiteindelijk moet worden.

Z-baan. Dit is een ruim 5 meter lange baan. Hierop is een berglandschap uitgebeeld, uiteraard voorzien van een paar tunnels. Op deze baan rijden heel kleine treinen rond in de schaal 1: 220 (schaal Z). De baan is volledig geautomatiseerd. Op verschillende grote beurzen in o.a. Utrecht en Houten hebben we er al heel veel lovende commentaren over gehoord.

Privébanen

De meeste van onze leden hebben ook thuis een modelspoorbaan. Sommigen hebben daarnaast nog een klein baantje waarop ze laten zien wat er met de hobby op een kleine ruimte mogelijk is. Nog niet alle baantjes zijn helemaal klaar, maar ze kunnen in ieder geval rijdende treinen laten zien. De volgende baantjes kon je bewonderen.


Matthew heeft een kleine module waarop onlangs alle rails zijn aangebracht. Zijn baan is volledig geautomatiseerd en wordt per computer aangestuurd. Er rijden drie treinen tegelijkertijd. De techniek is hier goed zichtbaar.
De schaal op deze baan is 1:160 (N-schaal)


Joop heeft ook een N-baan die nagenoeg klaar is en een berglandschap toont. Dat betekent dus dat er
alpenhuisjes  te bewonderen zijn. De scenery, of wel de begroeiing is ook grotendeels aangebracht.
Natuurlijk rijden er ook treinen op Joop's baan. Zijn baan wordt analoog aangestuurd, maar hij kan er ook digitaal bestuurde treinen op laten rondrijden.


Alexander heeft een heel mooi diorama gebouwd waarop je allerlei verrassingen tegenkomt.
Vooral voor de kinderen zitten er leuke zoekelementjes in.
De bezoekers hebben zich laten verrassen in dit N-baan wereldje.


John heeft een baantje met een Zwitsers berglandschap. Het is een fantasiebaan, d.w.z. het is niet nagemaakt van een werkelijk bestaande situatie maar wel zoals je het in Zwitserland zou kunnen tegenkomen. Met dit baantje laat hij zien dat je zelfs op een ruimte van 60 x 60 cm iets geweldigs kunt maken. Hij heeft ook alle scenery, verlichting, seinpalen en bovenleidingen helemaal zelf gemaakt. Met deze volledig geautomatiseerde baan in schaal 1:160 heeft hij dan ook al een prijs gewonnen bij een landelijke wedstrijd. Het is een juweeltje met veel gevoel voor detail, wat je absoluut niet mocht missen.


René toonde een deel van zijn eigen grote privébaan. Thuis op zijn zolder waan je  je letterlijk midden in de Alpen. Helaas kon hij die baan niet tijdens 

onze open dagen laten zien. Het is namelijk een vaste baan, maar gelukkig heeft hij wel enkele van de bergen verplaatsbaar gemaakt. Hij toonde een berg die weliswaar uit zijn fantasie is ontstaan, maar de huizen die er op staan zijn wel modellen van werkelijk bestaande panden. Ieder jaar trekt hij er in zijn vakantie in de bergen op uit, gewapend met een fotocamera. Komt hij ergens in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk een mooi huis of boerderij tegen dan fotografeert hij die langs alle kanten. Legt ter plekke soms langs bepaalde muren nog even de meetlat en dan thuis rekenen en tekenen. Hij maakt ze zo natuurgetrouw mogelijk na op schaal 1: 87. En hij zoekt niet de makkelijkste huizen uit om na te maken. Van bakstenen panden tot vakwerkhuizen met lemen pleisterwerk. 


Cor presenteerde geen baan, maar liet zien hoe je zelf miniatuur auto's kunt maken. Tijdens de open dagen was hij druk aan het werk. Hij werkt met gietmallen en liet zien hoe dat in zijn werk gaat. Allerlei modellen zijn mogelijk. Natuurlijk beantwoordde hij alle vragen over zijn werk. Hoe je aan gietmallen komt, over het materiaal dat hij gebruikt en vooral ook hoe je de modellen kunt verfraaien met kleuren en accessoires. Zijn tafel moest je dus zeker niet overslaan.


Gerard van Gerven was bij ons te gast. Hij heeft in schaal 0 (= 1: 43) een baan van 4 meter gebouwd. Het gaat hier dus om aanzienlijk grotere modellen dan je verder op onze open dagen kon bewonderen.  Het bijzondere aan Gerards baan is dat hij alles helemaal zelf maakt, dus ook alle onderdelen, zoals rails, locomotief en wagons, van ketel tot wiel, van treeplank tot raam. Vele uren werk zijn er gaan zitten in draai- en soldeerwerk. Ook aan het fijne werk, de afwerking heeft hij veel aandacht besteed. Dat geldt niet in de laatste plaats voor het leuke stationnetje dat hij heeft opgesteld. Maar.........niet alles wat hij heeft meegenomen heeft hij zelf gemaakt. Zo had hij een oude opdraaitrein bij zich. Hieraan heeft hij wel revisiewerk verricht om hem weer toonbaar te maken.

Treinendokter

Arie is binnen onze vereniging de treinendokter. Hij rust niet voordat hij een niet functionerende trein weer kan laten rijden. Op deze dagen heeft hij weer heel wat bezoekers kunnen helpen. 

Rangeerdiploma

Een van onze oud-leden heeft een kleine modelbaan gebouwd met een emplacement met vele wissels en zijsporen. Baroniespoor mag die baan gebruiken bij beurzen en open dagen. Het is een rangeerterrein met Märklin treinen. Her en der staan er wagons verspreid over het emplacement. Vooraan op het rangeerspoor staat een eenzame locomotief. Kinderen mogen hier zelf de baan besturen. Ze konden als een ware machinist de knoppen bedienen en alle wagons keurig in de juiste volgorde op het rangeerspoor plaatsen. Ze moesten daarbij goed opletten, want soms passen die wagonnetjes net niet op het zijspoortje wat ze in gedachten hadden. Het kostte soms bloed, zweet en tranen, maar goed nadenken en proberen deed de doorzetters winnen. Soms waren vader, moeder of opa en oma bereid om wat aanwijzigingen te geven, maar .........zij hadden niet altijd gelijk als het om rangeren gaat. 
Als de opdracht goed was uitgevoerd, werd een heus RANGEERDIPLOMA uitgereikt.

Testbaan

Op onze verenigingsavonden hebben we een baan waarop zowel treinen in schaal N als schaal H0 kunnen rijden. Voor H0 hebben we zelfs één traject op wisselstroom (Märklin en Trix) en één op gelijkstroom (alle andere merken). Daarop kunnen we onze treinen na reparaties testen of onze nieuwe aanwinsten aan de andere leden tonen.  Ook vinden we het leuk om gewoon zomaar enkele treintjes te laten rondrijden. Ook deze baan stond opgesteld. Er is totaal geen scenery op aangebracht, het is dus een kale houten constructie met rails. Belangrijk hiervoor was namelijk alleen dat er treinen op kunnen worden geshowd. Tijdens de open dagen hebben verschillende leden hierop wat van hun privémateriaal laten rijden. Maar ook bezoekers die een trein hebben en die eens graag op deze baan wilden laten rondrijden konden dat ook doen.